Bahaya VITAMIN C SINTETIK Boleh Merosakkan DNA

Kini ramai yang mengambil suplemen sebagai tambahan kepada nutrisi harian. Ini adalah kerana pelbagai faktor sekeliling yang menyebabkan sesetengah orang berpendapat “Saya perlukan suplemen”. Boleh refer entri lepas, 7 sebab Anda Perlukan Suplimen.
Ramai orang yang telah bertukar dari vitamin sintetik, atau vitamin yang tidak diketahui adakah ia natural atau sintetik; bila cuba vitamin Shaklee, mereka mengakui “lain”. Apa yang lainnya? Ya pasti lain antara bunga asli dengan bunga plastik. Semestinya ORGANIK menjadi pilihan!
Apa beza Vitamin semulajadi atau organik?  Refer entri ini Perbezaan antara VITAMIN ORGANIK dan VITAMIN SINTETIK. dan juga Suplimen Shaklee Tiada Silika Gel?
------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Dalam satu kajian yang dibuat oleh University of Leicester, London, 500 mg vitamin C sintetik mempunyai kesan antioksidan dan pro-oksidan dalam masa yang sama! Bermakna walaupun ia menghapuskan radikal bebas dalam tubuh, pada masa yang sama mereka juga menghasilkan radikal bebas!
  • Kajian berkaitan juga pernah dibuat oleh seorang profesor dari Mount Sinai School of Medicine, New York tentang kerosakan yang dibuat oleh vitamin C sintetik ini.  Beliau berkata bahawa Vitamin C sintetik adalh tidak sama langsung dengan vitamin C dalam buah sitrus, yang mana vitamin C dalam buah bertindak sebagai antioksidan. Manakala vitamin C dalam suplemen sintetik ni adalah agen radox- yakni bertindak sebagai antioksidan pada masa yang sama sebagai pro-oksidan. Akibatnya, ia boleh menyebabkan kerosakan sel seterusnya kerosakan DNA.
  • Vitamin C sintetik adalah Asid Askorbik yang dibuat dalam makmal tidak mampu bertindak seperti vitamin C yang sebenar kerana ia cuma ada asid askorbik tanpa komponen2 lain vitamin C seperti bioflavonoids, rutin dan lain-lain. credit

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jadi, sila berhati-hati dalam pemilihan suplemen. Pilihlah suplemen semulajadi kerana ia diperbuat dari sumber vitamin C yang asli, bukan semata-mata asid askorbik. Kajian menunjukkan asid askorbik tidak memberikan kesan seperti vitamin C tanpa kehadiran bioflavonoids dan komponen2 lain.
 Pilihan saya dan keluarga saya tentulah Sustained Release VITA-C SHAKLEE.. Kenapa?? sebab...


Umum tahu kebaikan vitamin C, dan di sini saya ingin berkongsi banyak lagi kegunaan vitamin C dalam kehidupan kita.
  1. Diperlukan untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu, fungsi kelenjar adrenal, dan juga mendapatkan gusi yang sihat dan gigi.
  2. Melindungi sel tubuh daripada kesan-kesan pencemaran
  3. Melindungi daripada jangkitan dan selesema, serta meningkatkan imuniti.
  4. Membantu untuk mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi, dan mencegah aterosklerosis.
  5. Melindungi daripada pembekuan darah, lebam, menggalakkan penyembuhan luka, dan pengeluaran hormon antistress.
  6. Penting untuk penyuburan sel darah putih dan juga bertindak sebagai antihistamin semulajadi yang amat berguna untuk mengurangkan hidung bengkak semasa selesema, dan mengurangkan gejala-gejala lain alergi.
  7. Memainkan peranan penting dalam penghasilan kolagen, yang membantu mencegah penuaan pra-matang.
  8. Membunuh bakteria patogenik, yang bertindak sebagai antibiotik yang tidak berbahaya.
  9. Melindungi sel-sel otak dan saraf tunjang, yang sering dirosakkan oleh radikal bebas.
  10. Membantu tubuh menyerap zat besi yang lebih – berguna dalam rawatan anemia. Ia memainkan peranan penting dalam penghasilan hemoglobin dan sel darah merah.
  11. Merawat jangkitan saluran kencing.
  12. Diperlukan untuk metabolisme asid folik dan vitamin lain.
Info & Tips:
Sebiji Vitamin C Shaklee mengandungi 500mg vitamin C dan ianya dirembeskan secara perlahan-lahan dalam badan mengikut keperluan badan kita tadi. Ini sangat bagus kerana vitamin C bersifatlarut air dan ianya mudah dihapuskan dalam keadaan tertentu contohnya jika kita stress, berhadapan dengan cuaca panas dan banyak lagi. Namun apabila kita demam dan selsema, dinasihatkan anda mengambil dua biji vitamin C iaitu sebiji waktu pagi dan sebiji lagi waktu malam. Selain itu vitamin C itu digalakkan agar dipatah dua sebelum ditelan. Untuk apa ya? Ianya untuk memastikan vitamin C itu merembeskan kesemuanya vitamin C 500mg. Ini kerana semasa kita sakit badan kita memerlukan vitamin C pada kadar yang lebih tinggi dari biasa.

sekilas fakta, Shaklee Sustained Release Vita-C 500mg was the first sustained-release vitamin C supplement to use all-natural plant gums and waxes to release pure, protection vitamin C gently and continuously. It's made from all natural vitamin C sources (citrus fruits).Vitamin C membantu meningkatkan tahap sistem pertahanan badan,kesihatan tulang, gusi, gigi serta juga struktur am badan,membantu memulihkan resdung dan bersin pada waktu pagi,membantu dalam proses pemulihan kudis dan luka,membina kalogen untuk kulit yang sihat,bertindak melindungi sel dlm serangan antioksidan,meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging..
------------------------------------------------------------------------------------------------------
So jangan lepaskan peluang MENIKMATI kebaikan VITA-C Shaklee!! Dapatkan pada HARGA RUNTUH tawaran hanya pada bulan ini shj!!
Untuk pertanyaan, membuat PESANAN, mengetahui status dr masa ke semasa mengenai TAWARAN HEBAT pelbagai SET / produk suplimen SHAKLEE yg sedang berlangsung, 
anda boleh LIKE mamabusyra official FB page. 
KLIK pic kt bwh ni..dan LIKE!!
salam sayang,
(^____^)
Siti Hajar / Jad.MamaBusyra 
Shaklee Independent Distributor
(Shaklee ID: 862681)
mamabusyra@gmail.com
www.mamabusyra.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...