Ketahui Cara Menyimpan Stok Perahan Susu Ibu Agar Susu Ibu Tahan Pada Kualiti Maksima


Simple guide to EBM storage management

Sebagai seorang yg buat pertama kali menjadi seorang ibu mahupun 1st time breastfeeding mom, terlalu banyak perkara berkaitan penjagaan bayi yang perlu dipelajari. Antara perkara penting yang perlu dimahiri adalah mengenai EBM storage management atau pengurusan penyimpanan susu perahan. Untuk memudahkan para mommies membuat rujukan mengenai tempoh penyimpanan EBM ini, gambar rajah di bawah akan dapat membantu anda. Boleh juga save dan cetak gambar rajah di bawah untuk diberikan kepada babysitter/nursery/penjaga semasa ketiadaan anda bersama bayi anda.

 



Nota: 
Tempoh cadangan yang tertera dalam gambar rajah di atas merupakan tempoh ideal atau tempoh selamat penyimpanan EBM. Walaubagaimanapun, tempoh penyimpanan di dalam bilik berhawa dingin sepenuhnya boleh menjangkau sehingga 8 jam manakala tempoh penyimpanan dalam peti sejuk (chilled area) boleh menjangkau sehingga 5 hari. Untuk kepastian sama ada susu tersebut masih boleh digunakan, sila periksa bau dan rasa susu tersebut sebelum memberikan kepada bayi anda. Susu ibu yang masih elok tidak berbau dan rasanya manis manakala susu ibu yang telah basi atau rosak akan berbau masam.

Tips Tambahan: 
Semasa menyimpan EBM di dalam peti sejuk, pastikan ianya dimasukkan ke bahagian dalam peti sejuk bagi memastikan perubahan suhu peti sejuk dapat diminimakan. Elakkan daripada menyimpan EBM di pintu peti sejuk kerana kekerapan membuka dan menutup pintu peti sejuk boleh mempengaruhi jangka hayat dan tempoh penyimpanan yang ideal.



*go go go breastfeeding!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...