Detox Cara Sihat & Efektif

APA itu detox?? bersumberkan En Wiki : Detoxification is an alternative medicine approach that proponents claim rids the body of "toxins", accumulated harmful substances that are alleged to exert undesirable effects on individual health. Detoxification usually includes one or more of: dietingfasting, consuming exclusively or avoiding specific foods (such as fats, carbohydrates, fruits, vegetables, juices, herbs, or water), colon cleansingchelation therapy, or the removal of dental fillings.



Detox atau membuang toksin adalah salah satu cara untuk mendapatkan badan yang sihat dengan membuang bahan2 kimia yang berkumpul dalam tubuh kita daripada pelbagai sumber terutama makanan dan udara yang disedut.
Kini banyak cara yang popular untuk detox, dengan menjalani 'detox diet' atau pengambilan pelbagai produk seperti detox tea dan sebagainya.

Mengapa Detox / Mencuci Usus itu Penting?
  • Usus adalah bahagian terakhir dalam rantaian pemprosesan makanan, di mana SEMUA makanan yang kita makan akan diproses untuk mendapatkan nutrisi yang amat diperlukan tubuh badan kita.
  • Kekurangan serat dan air dalam makanan adalah punca utama terjadinya intestinal disorders (gangguan dalam sistem pencernaan - usus).
  • Usus kecil mudah untuk menyerap nutrisi.
  • Tekanan boleh memberi kesan kepada penyerapan nutrisi dan akan menyebabkan iritasi kepada usus kecil.
  • Usus besar boleh menyerap mineral dan air.
  • Apabila membran (lapisan dinding) usus besar tidak sihat, ia tidak boleh berasimilasi (melakukan proses pertukaran zat) dan menyerap mineral dan vitamin yang boleh mengundang pelbagai penyakit (tidak kira berapa banyak makanan tambahan yang kita ambil)
  • Kesihatan tubuh badan kita terpelihara jika sistem usus kita berfungsi dengan baik.
Mengapa detox / mencuci usus penting??
Detox adalah proses membersihkan usus di mana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih, barulah badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum. Kerana itulah detox sangat penting sebeum mengambil apa-apa vitamin atau supplement supaya tahap penyerapan nutrien pada kadar paling optimum.

Sistem penghadaman yang baik adalah asas kepada tubuh yang sihat..Semasa proses pembersihan badan, bahan buangan akan disalurkan kepada 5 organ perkumuhan yang utama untuk dikumuhkan iaitu kulit, buah pinggang, kolon, paru-paru dan hat..Jika kita berusaha untuk membersihkan badan kita tetapi membiarkan sisa buangan terkumpul dengan banyak di dalam organ perkumuhan tanpa memastikan ia dibuang dengan cara yang sepatutnya, sisa buangan ini pasti akan diserap semula ke dalam sel badan kita..i...Badan yang dibebani dengan kandungan toksin akan menunjukkan simptom-simptom seperti penghadaman yang tidak sempurna, sembelit, kembung perut, kelesuan, berat badan naik, keadaan kulit yang tidak sihat ( berjerawat n etc ), tekanan mental, tidur yang tidak lena, ruam kulit, sakit tekak, daya tumpuan lemah, sakit kepala, mulut berbau, tahap glukos darah yang tidak seimbang, mukus berlebihan dan badan berbau. Pengamal perubatan semula jadi percaya bahawa simptom-simptom ini menunjukkan tahap toksin dalam badan yang sangat tinggi... Hakikatnya, apakah detox dan keperluan tubuh terhadap detox?

Menurut kajian pakar toxicologyst, bahan kimia dalam tubuh terdiri dari beberapa jenis yang disimpan di pelbagai tempat dalam tubuh kita. Cara untuk menyahtoksik bahan2 ini juga bergantung kepada sifat2 ini

(1)  Detox bahan kimia larut air seperti arsenik dengan MINUM BANYAK AIR.
(2) Detox bahan kimia larut lemak dengan pengambilan fiber dan detox hati (Shaklee ada DTX COMPLEX untuk liver detox). Bahan kimia in juga boleh dihapuskan dengan menghapuskan lemak itu sendiri - penurunan lemak badan.
(3) Detox bahan kimia yang terkumpul dalam usus dengan menggalakkan peristalsis usus lebih aktif dengan HERB-LAX Shaklee.

Namun, pengetahuan tentang detox amat penting, kerana:

(1) Air berlebihan boleh mengganggu sistem tubuh, menyebabkan gangguan metabolisma dan kekejangan otot.
(2) Fiber berlebihan menjadikan najis menjadi keras, memungkinkan sembelit dan angin.
(3) Penggunaan laxative yang kerap mengganggu aktiviti peristaltik semulajadi usus.

Kesimpulannya, detox memang penting tapi penjagaan kesihatan adalah lebih utama. Samada menjalani detox atau tidak, pengambilan makanan seimbang dan suplemen berkaitan adalah perlu untuk sebuah kehidupan yang lebih sihat.

Anda mencari Suplimen untuk DETOX? cubalah Herb Lax..
Kebaikan:
  • melegakan sembelit
  • meningkatkan kesiatan sistem penghadaman
  • menyokong kesihatan usus
  • membantu menyahtoksinkan badan
  • membantu mengurangkan berat badan
...antara supplemen natural yangdisyorkan sebagai penawar perut meragam atau pun untuk mereka yang menghadapai masalah penghadaman/nak detox....ni lah dia...Shaklee herb lax..ni bukan ubat julap ye....

Originally formulated by Dr. Forrest C. Shaklee, Herb-Lax® encourages a mild cleansing action to aid the body's natural processes. Herb-Lax® contains senna leaf, a traditional herb used for more than 3,500 years as a natural laxative. ...FUNCTIONS: Encourages a mild cleansing action to aid body's natural processes, particularly during occasional bouts of irregularity
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...