Benarkah suplimen membantu atasi masalah Kesuburan? Suplimen Shaklee ada jawapannya

Antara tips untuk meningkatkan tahap kesuburan bagi pasangan berkahwin adalah dengan mengambil suplimen/vitamin . Mengapa perlu suplimen untuk tingkatkan kadar kesuburan kedua-dua pasangan suami isteri?


Pengambilan vitamin dan mineral semulajadi mampu meningkatkan kesuburan bagi pasangan-pasangan yg sedang berusaha mendaptakan zuriat. Suplimen ini bertindak secara aktif bagi menstabilkan hormon serta meningkatkan taraf kesihatan badan di mana ianya sangat penting bagi meningkatkan peluang utk sperma dan ovum disenyawakan. Suplimen adalah satu keperluan apabila individu gagal untuk mendapatkan segala nutrient yg diperlukan dlm bdn melalui diet harian. Di tambah dgn amalan cara hidup yg kurang sihat seperti pengambilan makanan yang tidak seimbang, merokok dan pengambilan alcohol, kadar masalah kesuburan semakin meningkat dari tahun ke tahun.
Sebenarnya, menurut kajian yang dibuat oleh Harvard Medical School, tahap kesuburan boleh dinaikkan dengan pengambilan Multivitamin & Multimineral. Jadi mari kita lihat satu persatu bagaimana Vitamin Shaklee ini membantu dalam kesuburan.

Vita-Lea with Iron Formula (multivitamin & multiminerals)
Multivitamin dan Multimineral (Vita Lea) membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Pendekata ia memenuhi ruang-ruang kosong dalam tubuh kita di mana mungkin kita tak cukup vitamin/mineral dari diet kita. Jadi bila badan dah cukup nutrisi, pasti ia dapat berfungsi dengan lebih cekap.


B-Complex with Acid Folic (lengkap dengan kesemua jenis vitamin B & Acid Folic)
Pengambilan Vitamin B-Complex terutamanya  asid folik,  Vitamin B6 dan B12 amatlah digalakkansebelum berusaha mendapatkan anak. Biasanya pengambilan asid folik diteruskan sehingga kandungan mencecah 12 minggu. Pengambilan asid folik bersama-sama dengan vitamin B6 dan B12 amatlah disarankan bagi mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neural.


Kekurangan zinc merubah keadaan kromosom dlm tubuh badan dan boleh mengurangkan kadar kesuburan baik lelaki mahupun wanita. Zinc menggalakkan tubuh badan menggunakan secara efisien hormon estrogen dan progestron untuk wanita. Kekurangan zinc di awal kehamilan meningkatkan risiko keguguran. Bagi lelaki pula, zinc amat penting utk mengekalkan penghasilan hormone testosterone. Kekurangan zinc boleh mengurangkan bilangan sperma. Zinc ditemui dalam kepekatan yg tinggi di dlm sperma, dimana ianya diperlukan utk pembentukan bahagian luaran serta ekor sperma.


Vita-E Complex with Selenium & Grape Seed extract
Vitamin E adalah salah satu anti-oksida yang membantu dlm mengatasi masalah kesuburan sama ada utk wanita mahupun lelaki. Fungsi anti-oksida ini dikatakan mampu menghasilkan sperma dan ovum yg lebih berkualiti. Terdapat kajian yg menunjukkan apabila pasangan yg melakukan prosedur IVF mengamalkan vitamin E, peratusan kejayaan prosedur tersebut meningkat dari 19% ke 29%.
Selenium juga salah satu anti-oksidan yang menghalang kerosakan sel oleh radikal bebas.Selenium mengelakkan kerosakan kromosom, seterusnya membantu dlm mengurangkan risiko kecacatan janin dlm kandungan dan keguguran. Selenium juga membantu untuk memaksimakan penghasilan sperma dan menjadikan sperma bergerak lebih tangkas




Vita-C 500mg sustained release / Vita C Chew 100mg
Vitamin C juga merupakan anti-oksidan seperti vitamin E. Kekurangan vitamin C menyebabkan sperma ‘bergumpal’ atau ‘berkumpul’ dan tiada kekuatan utk berenangsecara spontan dan tangkas dimana keadaan ini akan mengurangkan peratus sperma dan ovum berjaya disenyawakan. Bagi perokokpengambilan vitamin C amatlah digalakkanBahan kimia dan racun yg terkandung di dalam rokok boleh menjejaskan kualiti sperma. Sifat anti-oksida vitamin C ini akan meneutralkan bahan-bahan kimia tersebut. Kajian menunjukkan apabila seorang perokok mengambil vitamin C sebnyk 500mg sehari, ianya dpt mengurangkan ‘penggumpalan’ sperma serta meningkatkan kuantiti dan kualiti pergerakan sperma. Bagi wanita yang dipreskripsikan dgn clomiphene, sejenis ubatan berfungsi utk menstimulasikan ovulasi, kadar ovulasi adalah lebih tinggi apabila di ambil bersama-sama dengan Vitamin C


Sangat baik diamalkan oleh wanita, membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid(makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah).


GLA Complex (asid gamma linolenik (GLA), Vitamin E, sunflower seed oil)
Bagaimana GLA Complex membantu anda untuk cepat hamil?
GLA (gamma linolenic acid) menurunkan kolesterol dan ia membantu melegakan sindrom pra haid (PMS) seperti senggugut, dan membantu meningkatkan lendir servik yang berkualiti untuk kesuburan. Ia juga membantu dalam melegakan kesakitan dan kekejangan kerana GLA ditukarkan kepada prostagdalin E1.
Bagaimana GLA Complex membantu dalam PMS (senggugut)? 
Ini kerana, apabila seseorang mengalami senggugut, ia melibatkan kekejangan pada otot dalam rahim dan sekitarnya. Menurut kajina, keadaan ini berlaku apabila tubuh seseorang kekurangan GLA (gamma linolenic acid) itu tadi. Jadi sebagai memenuhi GLA yang kurang tadi, pengambilan GLA complex adalah perlu.
Bagaimana GLA Complex membantu untuk cepat hamil
GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Perasan tak sebulan sekali seorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni sewaktu subur. NAmun, tak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu ‘subur’. Di sinilah fungsi GLA untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk berenang ke uterus, terus ke tiub falopio untuk bersenyawa dengan sel ovum.Bukan itu saja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau tak ‘kena’ hari subur pun masih ada can sebab sperma masih ada di situ sampai hari ke-5.  credit

Ringkasannya,
Berikut ialah senarai keperluan pengambilan suplimen/vitamin harian agar tubuh badan si suami dan isteri sihat bertenaga seterusnya boleh meningkatkan kesuburan buat lelaki dan wanita:

Asid Folik 400 mcg setiap hari.
Vitamin B6, 50 mg setiap hari.
Vitamin B12, 50 mcg setiap hari.
Vitamin C, 1,000 mg setiap hari.
Vitamin D, 800-1,000 IU setiap hari.
Vitamin E, 50-100 IU setiap hari.
Selenium, 50-100 mcg setiap hari.
Zinc, 15-50 mg setiap hari.

TIPS Penting:
(1) Tidak perlu mengambil vitamin prenatal sebagai tambahan kepada multivitamin yang sedang anda makan. Dan, jangan lupa untuk memeriksa label untuk memastikan anda tidak lebih sukatan (double-dosing) untuk setiap suplemen yang dinyatakan di atas.
(2) Tidak perlu ambil dos suplemen berlebihan semata-mata kerana cuba untuk hamil, kerana jika terlebih dos tidak kira dalam apa jua situasi kesihatan adalah tidak baik untuk anda. Kunci utamanya ialah bersederhana dan mengikut keperluan.
(3) Minum lebih dari secawan kopi (atau, minuman kafein yang setara) akan mengurangkan peluang anda untuk cuba hamil.
(4) Jauhi juga minuman penenang yang mengandungi melatonin - ia akan mengganggu jumlah sperma dan mempengaruhi hormon.
(5) Amalkan suplimen semulajadi, adalah yang terbaik! (pilihan natural vitamin SHAKLEE adalah terbaik!!)

Jika anda atau rakan2 anda menghadapi masalah kesuburan ini, saya amatlah berharap agar ilmu ini dapat dimanfaat dan di kongsikan bersama-sama. This is the least that you can do, before consulting with the experts and getting those expensive treatments. No harm trying right?



Dan, ingatlah, kita hanya merancang, hanya Allah yang menentukan.. Jadi, bagi anda yang ingin berikhtiar, boleh cuba saranan ini sebelum bertindak lebih jauh, mengeluarkan belanja lebih besar utk rawatan mendapatkan anak..


Untuk pertanyaan & membuat pesanan,
siti hajar (mamabusyra) 
shaklee ID : 862681
sms/whatsApp :  012 4494611
email : mamabusyra@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...