sOLid fOOd fOR baBy AlyA

Alya dh 6 bulan! Alhamdulillah ats nikmat kesihatan y dikurniaknNya kpd baby ku Alya Busyra. Ummi sudah bersedia dgn tips2 dlm penyediaan solid food utk baby Alya. 1st sekali ummi carikan beras ..hihi
Pelbagai khasiat terkandung dalam beras ini terutamanya untuk kesihatan
Kelebihan : kurang kanji, mengandungi kalsium, anti oksida, mengandungi phytesterol dan tidak mudah basi
...Dari hasil uji laboratorium di sejumlah negara ini, beras herbal ponni terbukti memiliki kandungan karbohidrat 70 persen lebih rendah dari berasumumnya. Beras ini pun tumbuh alami, sama sekali tidak memakai obat-obatan. Uniknya, beras kesehatan dengan varietas mani chamba ini, sebetulnya pernah juga dicoba untuk ditanam di tempat lain. Namun setelah diteliti, khAsiatnya tidak seperti jika ditanam di tempat asalnya, Devangeree, Bangalore, India Selatan.

Dari area pesawahan di Devangeree, Bangalore, India Selatan, padi mani chamba
 ini masuk ke pabrik untuk diolah lebih lanjut dan dikemas. Di pabrik, ada 13 proses yang harus dilalui agar beras herbal ponni layak jual. Antara lain proses pemilihan, agar hanya butiran beras terbaik yang diambil...
info mengenai organic white rice 
1st step..ummi basuh kan beras..3cawan beras dibasuh beberapa kali dgn menggunakan air bertapis..

kemudian ummi nak keringkan butiran beras tersebut..lalu ummi menggorengkannya  di  ats kuali

goreng goreng n terus mengacau sehingga semuanya kering seperti keringnya butiran beras sebelum dibasuh 

ms kawen dlu dpt hadiah blender 5 biji. syukur..thanx kwn2! then ummi ambil satu blender khusus utk kisar solid food for alya.xmo cmpur2 dgn pengisar y dh sedia ummi dok guna. Hygiene tu penting for everything berkenaan dgn baby!

guna pengisar kering utk mengisar beras td. make sure semuanya kering okey

kisar sampai halus jd serbuk ya

ini hasilnya..simpan dlm bekas kedap udara dan semestinya bebas toxic..pilihanku plastic container TUPPERWARE! utk langkah pertama dlm penyediaan solid food, ummi hanya menggunakan 3 cawan beras utk buat stok 'serbuk' beras.
 Tujuan langkah2 diatas dilaksanakan adalah untuk memastikan hasil bubur nasi yg bakal dihasilkan nanti halus mulus teksturnya dan juga cepat dimasak. Ok untuk permulaan, ummi hanya menggunakan 2 sudu besar serbuk beras. Beras:Air = 1:3. Mudah saja..xperlu tambah apa2..hanya air masak dan serbuk beras. xperlu garam or gula wlaupun secubit.
SOALAN: Berapa banyak garam yang selamat ditambahkan ke dalam sayur kukus lecek untuk bayi saya yang berusia tujuh bulan?
JAWAPAN: Garam berbahaya untuk bayi yang masih kecil, khususnya yang berusia di bawah empat bulan, kerana buah pinggang mereka masih belum matang dan tidak boleh mengumuhkan garam ke dalam air kencing.
Diet yang mengandungi terlalu banyak garam boleh menyebabkan bayi mengalami pendehidratan yang, dalam keadaan yang terlampau, boleh menyebabkan kerosakan organ.
Bayi memang memerlukan garam dalam jumlah tertentu di dalam dietnya tetapi ia sudah dibekalkan oleh susu ibu atau susu formula dan selepas empat bulan, ia boleh didapati daripada makanan yang tidak diproses seperti nasi, buah-buahan dan sayuran.
Jangan tambahkan garam ke dalam makanan bayi sewaktu atau selepas memasak makanan tersebut.
Anda juga perlu berhati-hati terhadap lain-lain perasa yang mengandungi garam, misalnya kicap, sos tomato, sos tiram dan sebagainya.
Ia tidak perlu ditambahkan ke dalam makanan bayi sekurang-kurangnya sehingga bayi berusia 12 bulan. Jika anda menyediakan hidangan untuk seluruh ahli keluarga, ketepikan bahagian untuk bayi sebelum menambah garam.
Soalan dijawab oleh Prof. Madya Dr. Poh Bee Koon . teruskan membaca di sini.
 Apakah yang perlu dielakkan oleh bayi di bawah usia satu tahun? 

• Perlu dielakkan garam, gula, madu dan pemanis tiruan. Cuba maniskan pencuci mulut dengan menggunakan pisang lenyek atau puri stew buah-buahan kering, di mana sesuai, atau gunakan susu ibu yang dipam atau susu formula. 
• Elakkan daripada menambah sebarang teh ke dalam botol bayi. Tanin dalam teh akan menganggu penyerapan zat besi dan kafein yang juga ada dalamnya tidak disarankan untuk kanak-kanak. 
• Elakkan dari memberi perahan buah-buahan atau minuman diet kepada bayi anda. Pemanis tiruan tidak sesuai untuk bayi dan kanak-kanak. 
• Elakkan makanan yang membawa risiko keracunan makanan seperti keju lembut yang diperam sehingga berkulat (brie, camembert) dan sari (pate) hati. Telur mestilah dimasak sepenuhnya – elakkan memberi telur masak lembut, telur separuh masak atau telur mentah. 
• Jangan berikan susu lembu (atau kambing atau kambing biri-biri) sebagai minuman utama kepada bayi yang berusia di bawah satu tahun. 
• Susu skim dan susu setengah skim, mentega rendah lemak, yogurt dan keju rendah lemak. Sentiasa berikan bayi anda jenis penuh lemak – mereka memerlukan kalorinya. 

Berapa banyak lemak perlu diberikan kepada bayi dan anak kecil? 
Sehingga usianya sekurang-kurangnya dua tahun, lemak ialah sumber tenaga yang penting bagi bayi anda, jadi susu, keju dan yogurt penuh krim adalah penting. Apabila bayi anda sudah berusia dua tahun, dan hanya jika dia membesar dengan sihat, dan memakan makanan seimbang, barulah anda boleh memperkenalkan jenis rendah lemak kepadanya secara perlahan-lahan. Apabila dia sudah berusia lima tahun, hanya sepertiga daripada tenaganya perlu diperolehi dari lemak. 
sumber : babycentre
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ok..jOM sambung bab solid food utk alya hehe
Ummi like: Grinder Bowl Pigeon ~ simple, permukaan y berbiji2 sng utk lenyek2  utk makanan y teksturnya masih berketul ketul


okei ini lah 1st solid food for my baby.. ummi campurkan dgn sedikit  EBM (express breast milk)
reaksi ALya mkn bubur nasi + guna sudu buat pertama kalinya...

yay ! alya nak makannn
bismillahirrahmanirrahiimm... *nganga xsbr2 nk rasa apakah  rasanya..huhu
erkkkk
sedaapp laaa ummi.. nak lagi..
ummi..da abis ke? mmmm
Akhirnya habis jua semangkuk bubur nasi Alya. Petanda yg bagus utk penerimaan Solid food buat pertama kali utk ALya.. Happy for her ~
Besok ummi buat puree Carrot plak utk Baby ALya.. =)

Baby Carrots for Baby ALya..
"Menunggu selama enam bulan untuk memperkenalkan makanan pejal ke dalam diet bayi anda adalah baik sebab akan meminimakan risiko tindak balas berlawanan terhadap makanan dan alergi. Ini menjadi amat penting jika terdapat peristiwa alergi dalam sejarah keluarga anda, sebab kebanyakan tindak balas berlawanan terhadap makanan, dan alergi dan penyakit seliak akan berkurangan jika anda menangguhkan cerai susu sehingga waktu tersebut. 

Jika anda merasakan bayi anda sudah memerlukan makanan pejal sebelum enam bulan, berbincanglah dahulu dengan pakar pediatrik anda. Ini penting terutamanya jika bayi anda dilahirkan pramatang. Pakar-pakar menegaskan bahawa makanan pejal tidak perlu diperkenalkan sebelum bayi anda berusia empat bulan (20 minggu)." source:babycentre

Aspek kebersihan adalah amat penting dlm mengendalikan keperluan bayi..terutamanya dari sudut pemakanan..pastikan peralatan memasak, bahan utk dimasak, peralatan utk menghidang makanan..semestinya selamat utk bayi..




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...